
10.4.2025 (SITA.sk) – Kvalitu doručovania poštových zásielok si častokrát ovplyvňujeme mi sami. Ako uviedol generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka, medzi najčastejšie dôvody meškania či neúspešného doručenia patrí nesprávne uvedené PSČ, adresa, chýbajúci telefonický kontakt, neoznačená schránka, alebo zvonček, chýbajúce súpisné číslo, zmena korešpondenčnej adresy, odmietnutie identifikácie, odmietnutie prevzatia zásielky, voľne sa pohybujúce psy či náhly výpadok doručovateľa.
Mobilná aplikácia Slovenskej pošty
Podľa Kupku si však doručenie zásielok zákazníci vedia pohodlne manažovať aj vo svojom telefóne.
„Mobilná aplikácia Slovenskej pošty umožňuje sledovať zásielku v reálnom čase, presmerovať ju na inú adresu, pri balíkoch je možné zmeniť aj deň doručenia. Zákazník, ktorému nie je možné doručiť doporučenú zásielku a v schránke si nájde žltý lístok, môže požiadať o jej opakované doručenie, preposlanie doporučenej zásielky na inú adresu, napríklad do práce, alebo o preposlanie na inú poštu, ktorú má bližšie, resp. jej otváracie hodiny mu vyhovujú viac. Táto služba je dostupná cez aplikáciu, web, alebo call centrum,“ vysvetlil generálny riaditeľ.
Čo vyžaduje legislatíva?
Kupka vysvetlil, že žltý lístok v schránke častokrát znamená doručenie úradnej zásielky, ktorá si vyžaduje podpis a overenie totožnosti prijímateľa.
„Vyžaduje to legislatíva. Nie je to náš výmysel. Avšak nezastavili sme sa v čase, máme aplikáciu. Pomocou nej sa dozviete o žltom lístku a aké máte možnosti, napr. požiadať o termín či presun na inú pobočku pošty, možností je veľa,“ priblížil riaditeľ s tým, že veľakrát sa stretávajú aj vďaka tomu s nepravdivým obrazom, resp. kritikou, že nedoručujú načas.
Slovenská pošta denne zabezpečí doručenie 523-tisíc zásielok a je jednou z mála poštových organizácií v Európe, ktorá doručuje každý deň. Napriek výzvam na pracovnom trhu, najmä v Bratislave, dokáže pošta obslúžiť viac ako pol milióna zákazníkov denne s minimálnou chybovosťou 0,03 %.
Medziročné zlepšenie o takmer dve percentá
Audit preukázal, že lehotu doručenia balíkov dodržiava na 95 %, čo je medziročné zlepšenie o takmer 2 %. Kupka zdôraznil, že meškaniu zásielok a neúspešným pokusom o doručenie môžeme predchádzať len s plnou súčinnosťou zákazníkov.
Medzi mylnú predstavu o Slovenskej pošte generálny riaditeľ označil aj vnímanie pošty, že ide o štátnu organizáciu dotovanú štátom a že naši zamestnanci sú úradníci.
„Nie je to pravda. Naším zriaďovateľom je síce Ministerstvo dopravy SR, ale v zásade sme akciová spoločnosť, s cieľom vytvárať zisk. Štát nám nesmie pomáhať a ani nie sme napojený štátny rozpočet. Pritom častokrát zastupujeme štát napríklad pri doručovaní dôchodkov,“ vysvetlil Kupka s tým, že ak si chcú ľudia natáčať ľudí na pošte, musia mať ich súhlas.
Slovenská pošta ročne doručí aj prostredníctvom 1368 pobočiek viac než 131 miliónov listov a vyše 17 miliónov balíkov, pričom v pobočkách obslúži ďalších 55 miliónov zákazníkov. Kupka zdôraznil, že maximálnu plynulosť doručovania bez meškania je možné dosiahnuť len s plnou súčinnosťou zákazníkov. „Aj keď vnímame veľký konkurenčný boj, Slovenská pošta doručuje nie len balíky, ale aj listy a ponúka celú škálu služieb. Priestor na zlepšenie tu je a pracujeme na ňom,“ uzavrel Kupka.
Viac k témam: Doručovanie, Doručovanie zásielok, generálny riaditeľ Slovenskej pošty
Zdroj: SITA.sk – Žltý lístok v schránke nemusí vždy obťažovať, Slovenská pošta ukázala efektívne možnosti riešenia © SITA Všetky práva vyhradené.