17.9.2024 (SITA.sk) – Poisťovne už zaznamenali stovky hlásení o škodách spôsobených vytrvalými dažďami. Allianz – Slovenská poisťovňa prijala od piatku hlásenia najmä z Malaciek, Senice, Skalice, Myjavy, Bratislavy, Čadce a Kysúc.
„Klienti nám najčastejšie hlásia zatopené pivnice, garáže a záhrady a vodou poškodený nábytok, spotrebiče, kotly a vykurovacie zariadenia a ďalší majetok, evidujeme aj vozidlá poškodené vodou či padnutým stromom,” uviedol riaditeľ likvidácie poistných udalostí v poisťovni Allianz Dárius Nógli.
Počet hlásení ešte stúpne
Union poisťovňa eviduje nárast počtu škodových udalostí a očakáva, že po skontrolovaní situácie počet hlásení ešte stúpne. Oddelenie likvidácie je pripravené zvládnuť zvýšený nápor hlásení opatreniami, ktoré sa osvedčili pri minulých krízových situáciách.
„Najväčší nápor hlásení očakávame od zajtra, keď sa predpokladá, že dažde na väčšine územia ustanú a ľudia sa budú môcť sústrediť na sčítanie škôd,“ uviedol riaditeľ likvidácie škôd v Uniqa Daniel Červenka.
Klienti hlásia najmä škody z povodní a záplav a poškodenie predmetov následkom pádu stromov po víchrici. Uniqa plánuje väčšinu škôd likvidovať v zrýchlenom konaní a je pripravená poskytnúť zálohy na poistné plnenie.
Poistenie nehnuteľností a domácností na Slovensku kryje podľa Červenku škody spôsobené povodňami a záplavami v základnom poistení, s výnimkou oblastí spadajúcich pod povodňovú zónu 4. Ceny poistného sa líšia podľa rizikových zón určených povodňovými mapami, pričom najnižšie sú v zóne 1.
Treba dodržať niekoľko krokov
Poistná analytička spoločnosti Swiss Life Select Erika Šabíková uviedla, že nárok na poistné plnenie z poistenia nehnuteľnosti a domácnosti z rizika živel si môžete uplatniť, ak vám zaplavilo dom alebo byt. Pri nahlasovaní poistnej udalosti je dôležité dodržať niekoľko krokov.
„Najideálnejšie je pri povodni, záplave, či inej poistnej udalosti zdokumentovať si jednotlivé poškodené časti nehnuteľnosti alebo domácnosti. Pokiaľ je to bezpečné, vytvorte si dostatočné množstvo fotografií či video,” odporúča Šabíková.
Poistnú udalosť nahláste poisťovni čo najskôr, pričom ju môžete kontaktovať online, telefonicky aj prostredníctvom mobilnej aplikácie. Potrebovať budete číslo poistnej zmluvy alebo svoje identifikačné údaje.
„Pri nahlasovaní poistnej udalosti sa vás budú pýtať na rozsah škody. Môžu vám položiť otázky ako napríklad, koľko máte zaplavených miestností alebo aké stavebné súčasti a iné veci máte poškodené,” dodáva Šabíková.
Obhliadka likvidátorom poisťovne
Ďalší postup bude závisieť od inštrukcií poisťovne, ktorá môže uzavrieť poistnú udalosť na základe predloženej fotodokumentácie alebo môže požiadať o obhliadku poškodenej veci. Opravy nehnuteľnosti nevykonávajte bez vedomia poisťovne, snažte sa len zamedziť ďalším škodám.
„V prípade väčších škôd môže byť nutná obhliadka technikom alebo likvidátorom danej poisťovne, ktorý si s vami dohodne ďalšie kroky. Počas návštevy likvidátora buďte pripravení poskytnúť všetky dokumenty a fotografie o poškodenej nehnuteľnosti,” upozorňuje Šabíková.
Ak boli povodňou spôsobené škody aj na aute, náklady na ich odstránenie si môžete uplatniť z havarijného poistenia alebo z povinného zmluvného poistenia, ak máte pripoistené riziko živel.
Viac k témam: Poistenie nehnuteľnosti, Poistná udalosť, Poistné, Poisťovne, Povodne a záplavy v SR
Zdroj: SITA.sk – Vytrvalé dažde spôsobili na Slovensku obrovské škody. Ako postupovať pri nahlasovaní poistnej udalosti? © SITA Všetky práva vyhradené.